מהי קבוצה הרסנית / קבוצה בעלת מאפיינים כיתתיים?

מהי כת? (או קבוצה הרסנית)

בעידן הניו אייג' ישנן קבוצות סגורות, המתאחדות סביב מנהיג וסביב רעיון רוחני, מופרדות מן החברה, מאמצות מנהגים רוחניים שונים ואפילו משונים, ומתעתדות להתפתח כדתות חדשות. אלו אינן כתות הרסניות.
מה שהופך קבוצה המתאחדת סביב מנהיג ולה רעיון (לרוב רוחני) לכת הרסנית אלו השיטות הפסיכולוגיות הננקטות על ידי מנהיג הכת. השיטות גורמות ליצירת זהות חדשה למצטרף עד כדי יכולת ניצול ושעבוד המאמין לטובת המנהיג. מטרת מנהיג הקבוצה היא לצאת מורווח מהמאמינים, אם זה רווח כלכלי, כבוד או מין.
לרוב, המאמינים החיים בתוך הקבוצה, פיזית או מנטאלית, מתקשים לזהות את הרווחים להם זוכה המנהיג ואת הניצול שהם חווים, ומתוודעים אליהם רק לאחר יציאתם מן הכת במבט לאחור.

הטכניקות הפסיכולוגיות מתבצעות על ידי המנהיג תחילה דרך הפצצת אהבה תוך קיום שיחות אישיות ארוכות עם מנהיג הקבוצה או שלוחיו, התעניינות בחייו,איסוף מידע ופרטים אישיים רבים, מתן מענה זמני למצוקות כדי לקרב את המצטרף ולזהות את חולשותיו. בשלב הבא ייצור המנהיג תחושת תלות וחולשה על ידי ניתוק מהעולם החיצוני כולל משפחה גרעינית, דרישה לוידויים ולמתן מידע אישי, שליטה ברגשות, במחשבות, במידע ובהתנהגות,הטענה שפתית,הסתרת מידע המיועד רק לוותיקים, החדרת פחדים למערערים בדרך או לרוצים לעזוב, עידוד הלשנות בין חברי הקבוצה, עומס בזמנו של המאמין –  כל אלו מביאים את המצטרף למצב בו הוא משנה את זהותו באופן הדרגתי וזחלני לזהות כיתתית חדשה בעלת תלות טוטאלית הנכנעת למצבי ניצול ושיעבוד.

המרכז הישראלי לנפגעי כתות מאמין שהתפתחות אישית ורוחנית הם צעדים מבורכים בחיי כל אדם באשר הוא וזכותו של אדם להאמין בכל שיחפוץ, אין המרכז מתיימר להציג דרך או שיטה נכונה או אמת אבסולוטית כל שהיא. המרכז מצר על שרלטנים העושים שימוש לרעה בדרך הרוחנית או בכל השקפת עולם וטכניקה לגיטימית (יוגה, מדיטציה) ויוצרים מניפולציות ומפעילים שיטות מוכחות להמרת דעת על מנת לנצל ולשעבד את תום ליבם של ההולכים בדרכם.

איך מגדירים כת בעולם?

 

הארגון הקנדי לחקר הכתות "Info-Cult", לעומת זאת, טבע בראשית שנות ה-90 את ההגדרה הבאה: "כת היא קבוצה מניפולטיבית, המנצלת את חבריה ועלולה לגרום להם לנזקים פסיכולוגיים, כלכליים ואף לפגיעה פיזית. הקבוצה מכתיבה באופן טוטאלי את אופי ההתנהגות, החשיבה והרגשות של החברים בה. טכניקות שונות של מניפולציות משמשות בה, כדי להפוך מגויס חדש לחבר כת לויאלי, צייתן וכנוע. קבוצות כיתתיות טוענות לקיומו של סטאטוס מיוחד למסגרת התנועתית  שלהן או למנהיגן. המעמד המיוחד הזה מעמיד אותן בסתירה לנורמות ולתפיסות החברתיות המקובלות וכן בניגוד לתא המשפחתי ולערכיו. כתות נוהגות להסתיר את אופיין ומטרותיהן האמיתיות מחברים עתידיים, באמצעות פעילות מטעה ומוליכת שולל שנועדה לפתות מגויסים חדשים".

 

הפסיכולוג האמריקני סטיבן חסן, שהיה בעצמו חבר כת ה"מוניס" וכיום הוא מסייע לנפגעי כתות, מגדיר בספרו "Releasing the bonds"  (בתרגום חופשי מאנגלית) מהי כת הרסנית: "בכתות הרסניות, נמצאו דפוסי התנהגות דומים, שיוצרים את ההבדל בינן לבין גופים אחרים. כשלומדים לזהות את הדפוסים הללו, ניתן לדעת אם מדובר בכת אם לאו. כתות הנן הרסניות, בשל השימוש שהן עושות במיינד קונטרול, כדי לדכא את רצונו החופשי של אדם ולהפכו לתלוי במנהיג הקבוצה. כת הרסנית, מתפקדת כאוטוריטה, המושתתת על מנהיג או קבוצת מנהיגים-שיש להם שליטה מלאה בקבוצה. לרבים ממנהיגי הכתות, ישנה עצמה וכריזמה. בשתי אלה עצמן, אין כל רע. אך יש בהן משום פוטנציאל לניצול של חברי הקבוצה. קבוצה הופכת להרסנית, כשפעולותיו של המנהיג משתמשות בכריזמה ובעצמה שלו, כדי לגרום לזה שחברי הקבוצה יאבדו את האינדיבידואליות שלהם ואת רצונם החופשי".

אז איך זה מתחיל?

כל אחד יכול להיקלע לכת. פעמים בשל משבר אישי, אך בדרך כלל במהלך חיפוש רוחני. זה קורה בדרך כלל לצעירים בני 20-30 פלוס, אקדמאים ובעלי רקע סוציו-אקונומי גבוה.מנהיגי כתות מזהים היטב את נקודות התורפה אצל חברי הכת ומנצלים את פגיעותם על מנת לשעבדם. בכתות נעשה שימוש בטכניקות פסיכולוגיות שונות, כדי ליצור שיעבוד. כגון תכנות, היפנוזה, לחץ קבוצתי ושטיפות מוח.יש לזכור כי בתחילה לא נראים לעין האלמנטים ההרסניים, מה שמקשה על הזיהוי כי מדובר בכת, אך ידע על מאפיינים כיתתיים עוזר לזהות קבוצות פוגעניות. בהיותן מודעות לסטיגמה השלילית הכרוכה בהגדרה "כת", ששגורה בפי גורמים החיצוניים לארגון, מעדיפות מרבית הכתות לכנות את עצמן "קבוצה", "קהילה", "ארגון" וכו'. פעמים רבות מנסות כתות לתעתע בציבור ומכנות את עצמן בשמות שונים. כדי שלא יעלו על זהותן האמיתית. כשמתגלה זהותה האמיתית, בוחרת לה הכת שם חדש ושונה, וחוזר חלילה.בנוסף, מפעילות כתות רבות ארגוני חזית, הנושאים דגל של ארגונים לוחמניים למען זכויות אדם. הארגונים הוולונטריים הללו, מספקים לכת את הכסות הנעימה והבלתי מזיקה בעליל לה היא זקוקה, על מנת ליצור לעצמה קונצנזוס ציבורי ולגייס מאמינים נוספים.בשל סיבה זו בדיוק, כדאי מאוד לפשפש בכליהן של קבוצות רוחניות למיניהן ולבדוק את משנתן ואת מי שעומדים מאחוריהן.במקרים רבים, יש באינטרנט מידע העשוי להועיל.בנוסף, כאשר מצטרפים או שומעים על קבוצה רוחנית כזו או אחרת-חשוב מאוד לחפש תמרורי אזהרה, היכולים להוות אינדיקציה לכך שאתם, בן משפחתכם או אדם אחר הקרוב אליכם נפל ברשתה של כת.

סימני אזהרה

החוקרים: פרופ' מיכאל לנגון (יו"ר ארגון American Family Foundation) ופרופ' ג'נגה לאליק פרופ' לסוציולוגיה מאוניברסיטת "Chico" שבקליפורניה.  http://www.icsahome.com/infoserv_profile/lalich_janja.asp/מומחים לנושא הכתות הגדירו מספר קריטריונים מרכזיים לזיהוי כתות בעלות פוטנציאל לפגיעה פיזית או פסיכולוגית בחברים בהן. מן הראוי לומר שאין די בקריטריון אחד בלבד, אלא יש לתת את הדעת על שילוב של כמה קריטריונים יחד, על מנת שניתן יהיה להגדיר קבוצה מסוימת ככת.

א. חיי הקבוצה ממוקדים במנהיג (שיכול להיות חי או מת). חברי הקבוצה מפגינים מחויבות מוחלטת למשנתו ולתפיסותיו, ונאמנים באופן קיצוני לפקודותיו הנתפסות כ"חוק" וכאמת יחידה שאין בלתה ואין כל מנגנון מבקר, כגון אלה שקיימים בדתות. הערצה והסגידה למנהיג בלתי נתנת לערעור וגוררת אף נתינה מוגזמת מצד התלמידים למנהיג כמו: נתינת כספים, עזרה בצרכיו האישיים (לדוגמא ניקיון דירתו הפרטית) והגנה על המנהיג מפני העולם החיצוני.

ב. תכתיבים. הנהגת הכת מכתיבה, לעיתים באופן מפורט, את האופן בו יחשבו, ינהגו ואף ירגישו חברי הקבוצה. לדוגמא: חברי הקבוצה מוכרחים לקבל רשות מהמנהיג בכדי לבצע שינוי בנושא קריירה, לבוא בברית הנישואין, פגישות עם אנשים שברצונם לקיים. פעמים רבות מנהיג הכת קובע במפורש אילו סוגי בגדים ראוי ללבוש, היכן לגור, עם מי יתחברו הילדים, האם לנסוע לטיול משפחתי ועוד.

ג. לקבוצה מטרת על לא מושגת. היא מכריזה כי המנהיג או הקבוצה פועלים בשליחות מיוחדת כלל עולמית להחזקת העולם,הבטחת שלום האנושות ו'ניצחון השקר' בצדקת דרכם. שליחות ואחריות גדולה זו מוטלת על המאמינים בדרכים וכללים שהמנהיג מתווה,הוא לעולם אינו כפוף להם ובשעת הצורך אף יסתור אותם.

ד. הקבוצה עוסקת באופן בסיסי בהשגת ממון. הקבוצה מחנכת את חבריה או מובילה אותם לחשוב כי מטרות הקבוצה הנעלות, לכאורה, מצדיקות נקיטת אמצעים אשר ייתכן וחברי הקבוצה היו תופסים אותם כבלתי מוסריים, טרם הצטרפותם לכת (לדוגמה: איסוף כסף לפעילות צדקה פיקטיבית).

ה. היעדר פיקוח למנהיג ופיקוח לתלמידים. מנהיג הקבוצה אינו נתון לפיקוח של אף סמכות או רשות רשמית. (שלא כמו מורה, כומר או רב שתמיד תהיה מעליה דמות נוספת). לעומת זאת התלמידים נתונים לפיקוח מתמיד על מעשיהם, הלשנות בקרב חברי הקבוצה גורמים לביקורת מצד המנהיג כלפי המאמינים ולענישה. הענישה על אי משמעת של תלמיד יכולה להיות קבוצתית או אישית.

ו. ויתור על יעדים. כפיפותם של החברים למרות הקבוצה מובילה אותם לוויתור על יעדים אישיים אליהם שאפו קודם לכת, תחביבים אישיים אשר האדם גילה בהם עניין טרם הצטרפותו לכת. באופן כללי כל עיסוקו והתעניינותו הופכים להיות רק בקבוצה/בכת ולא ניתן לשוחח איתו כמעט על דבר פרט לקבוצה ולמנהיג.

ח. דיכוי מחשבה חופשית. הקבוצה מתנגדת לשאילת שאלות, הבעת ספקות או מחלוקת על תפיסותיה, ולעיתים אף מענישה מי שלא מתנהג בהתאם לכך. טכניקות של "דיכוי חשיבה" כמדיטציה, שירים, דיבור בשפה הייחודית לקבוצה, מפגשי הוקעה עצמית וגינוי שגרתיים, מטלות עבודה מתישות, פגישות בשעות לילה מאוחרות ושינוי תזונה קיצוני – כל אלו עלולים שלא לאפשר למצטרף (פיזית ופסיכולוגית) חשיבה ביקורתית ולדכא ספקות המתעוררות בנוגע לקבוצה ולמנהיג (או המנהיגים).

ט. עיצוב תפיסת מציאות. הקבוצה מעצבת לחבריה תפיסת מציאות חברתית דיכוטומית, לפיה העולם החיצוני לקבוצה ועולמה הפנימי של הקבוצה הם שני קטבים נפרדים. כך נוצרת חציצה ברורה של "אנחנו" ו"הם", "טובים" (חברי הקהילה) ו"רשעים/שטניים" (החברה החיצונית). זו ראייה מוגבלת של "שחור" ו"לבן", היוצרת קונפליקטים עם החברה הסובבת החיצונית לקבוצה.

י. החדרת רגשות שליליים. הנהגת הקבוצה מחדירה בחבריה רגשות אשם ובושה בכדי ליצור השפעה ולהשיג שליטה. לעיתים הדבר ייעשה באמצעות לחץ קבוצתי או טכניקות שכנוע שונות.

יא. אמת בלעדית למנהיג. רק המנהיג הספציפי הזה יכול לתת למצטרף פתרונות לשלל הבעיות. ורק דרכו ניתן לעלות בדרגות הרוחניות הנכונות. להבדיל מדתות שיטענו לאמת מוחלטת בדת שלהן, לאמת שלהן ניתן להגיע דרך שלל דמויות רוחניות באותה הדת, לעומתן מנהיג הכת יטען ליכולת בלעדית להעביר את אותה דת/אידאולוגיה רק דרכו. משמע: אין אפשרות לעבור למורה רוחני אחר אפילו באותה הדרך.

יב. שינוי וריבוי שמות. הקבוצה משנה את שמה או מרבה לפתוח קבוצות ואגודות בעלי שמות שונים, כדי להישאר לא מזוהה תחת השמות שאולי כבר הייתה עליהם ביקורת ציבורית. בכל הקבוצות חברים אותם מנהיגים והפעילות מובילה לאותה מטרה ולאותו מנהיג.

פרט לסימנים המחשידים שציינו שני המלומדים, ראוי גם לשים לב ל"תרבות ההארה" התופסת תאוצה בקרב כתות שונות. כשמבטיח מורה רוחני כזה או אחר הארה לתלמיד – יש לחשוד כי מדובר בכת. מורים רוחניים אמיתיים, לא יבטיחו לעולם עתיד מזהיר והארה. מנהיגי כתות-כן. להתפתחות הרוחנית שמבטיחות כתות, לעולם גם אין סוף. מנהיגי כתות לעולם לא יאמרו לתלמיד כי הוא בשל לעזוב את הקבוצה ולהמשיך בדרכו. או כי הדרך הרוחנית שלו עם המורה-תמה. מהסיבה הפשוטה: הם זקוקים לשליטה ולכסף.

 

מה ניתן לעשות?

לא פשוט להוציא אדם מכת. הטוב ביותר שתוכל לעשות הוא לחפש עזרה מקצועית של פסיכולוג המכיר את הנושא כצעד ראשון, לפני כל יוזמה עצמאית, הניסיון מראה שאדם שנמצא בכת אינו פתוח לשמוע כל ביקורת עליה, ולפיכך כל ניסיון שכנוע, גם ההגיוני ביותר, לא יועיל. להיפך, הוא גם עלול להזיק.הדרך היחידה לעזור לאדם לצאת מכת היא לפתוח בפניו את הבית והלב. לתת לו מרחב, להעניק לו הרגשה שאוהבים אותו ולהקשיב לו מבלי לשפוט את הקבוצה שבה הוא נמצא. אם יחוש בטוח בחברתך, הוא ישתף אותך במה שעובר עליו, גם בדברים השליליים. כדי לסייע לו לצאת מן הכת, עליך ללמוד עליה כמה שיותר. בעזרת הדרכה נכונה ממומחה, תוכל לטעת בו ספקות לגבי הדרך שבחר, מבלי להפסיק להראות את אהבתך וקבלתך אותו.אמץ גישה סקרנית לגבי הכת, כאילו היית מגויס פוטנציאלי. שאל שאלות באופן ידידותי, והתעקש לקבל תשובות מדויקות ולא הכללות ודיבורים מופשטים. בקש לקרוא חומר, אבל היזהר מללכת לפגישות הקבוצה לפני שתכין את עצמך היטב.הדרך הטובה ביותר להתמודד עם תופעת הכתות ולמנוע את התפשטות היא להתריע מפניהן. אם יש לכם ילדים, עליכם להסביר להם שישנה תופעה כזאת וממה עליהם להיזהר. אם ידוע לכם על פעילות של כת בסביבה, פנו לרשויות והתלוננו. גייסו שכנים ועמיתים על מנת לא לאפשר להם לפעול בסביבתכם. גם אם הם לא מפריעים לכם בפועל, הם עלולים יום אחד למשוך את ילדיכם, חבריכם או קרובי משפחתכם לשם.צרו מודעות לתופעת הכתות בקרב משפחתכם וחבריכם. ארגנו הסברה בבית הספר של ילדיך והזמינו מומחים לדבר בפניהם.

קראו על: מהו מייינד קונטרול במחקר האקדמי

 

לקריאת חומר נוסף באנגלית:
Criteria for Thought Reform by Robert Jay Lifton

Singer's six Conditions by Margaret Thaler Singer
Coping with post-cult trauma by Margaret Thaler Singer

Issues in diagnossis and treatment


סרטון הסברה המסביר בקצרה את הדרך בה כתות פועלות, וכיצד לזהות ארגונים וקבוצות בעלי סממנים כיתתיים

http://www.youtube.com/watch?v=mnNSe5XYp6E