עברית  |  English  |  
ארכיון-לקריאת ניוזלטרים  |  הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




הרמוניה - נגהה לורד
   
דף הבית >> מידע >> רשימת קבוצות >> נגהה לורד - הרמוניה >> הרמוניה - נגהה לורד

על הקבוצה

מזה כ-35 שנים פועלת בישראל ובארצות הברית קבוצה מצומצמת המכונה "הרמוניה".
את הקבוצה, שמספר חבריה משתנה, מנהיגה אישה המכנה עצמה נגהה לורד.
לורד חיה בווירג'יניה ומגיעה לארץ מספר פעמים בשנה, לתקופות ממושכות.

 

עמדת המרכז הישראלי לנפגעי כתות

עמדת המרכז הישראלי לנפגעי כתות הינה שלקבוצה זו סממנים כיתתיים מובהקים.
המרכז הישראלי לנפגעי כתות למד על פעילות קבוצה זו ממספר תלונות שהגיעו מחברי קבוצה לשעבר, מבני משפחות של חברי הקבוצה וכן מכתבות שפורסמו בעיתונות במהלך השנים, אולם מרבית פרטי פעילותה של הקבוצה נחשפו במסגרת הליך משפטי שהתנהל בבית הדין הרבני בשנת 2009.
במסגרת אותו הליך (להלן: ההליך המשפטי) הוגשה חוות דעת מומחה וכן מספר מוצגים אשר שפכו אור על התנהלותה של לורד ושל הקבוצה בהנהגתה. ההליך המדובר נסב סביב שאלת המשמורת על קטינה במסגרת הליך הגירושין של הוריה, לאור חברותה של האם בקבוצתה של לורד.
התצהירים, חוות דעת המומחה והמוצגים שהוגשו לבית הדין מטעמו של אבי הקטינה, נגעו לחברותה של אשתו-בנפרד בקבוצה של לורד ולסכנה, לטענתו, שנגרמה לקטינה משהות בקבוצה. על מנת להגן על פרטיותם של הנוגעים בדבר, הושמטו השמות המוזכרים במסמכים.

המסמכים המלאים, ללא הפרטים המזהים, ניתנים לעיון כאן:

המרכז לנפגעי כתות מזמין את הציבור לעיין במסמכים ולגבש את דעתו לגבי קבוצת ''הרמוניה'' באופן עצמאי.
 

מובאות מתוך המסמכים

להלן יובאו מובאות מתוך המסמכים לנוחיות הקוראים:
במסגרת ההליך בבית הדין הרבני הגיש האב חוות דעת של ד"ר גבי זהר, בעל תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות קלינית ותואר שלישי בחינוך, שקבע כי לדעתו "הרמוניה" היא ''כת מיסטית-משיחית'' (ס' 1 לחוות הדעת)
בחוות הדעת צויין כי "הקבוצה פועלת על פי הנחיותיה המדויקות והברורות של נגהה, ואין לסטות מהנחיות אלו קלה כבחמורה. סטייה מהנחיית מנהיגת הקבוצה עלולה להביא להדחתו [של חבר הקבוצה] מהקבוצה תוך כדי מהלך משפיל בפומבי, לנגד חברי הקבוצה האחרים. מניפולציה זו נועדה לחזק את הריכוזיות ואת כוחה הרב של המנהיגה" (שם, ס' 9).
עוד צויין בחוות הדעת כי המשתתפים בפעילויות הקבוצה נאלצים לחתום על "חוזי הסכמה קשיחים. חוזים אלו כוללים התחייבות לציות מוחלט וניתוק זמני ומלא מכל תקשורת עם יקיריהם" (שם, ס' 15).

במסגרת ההליך הוגש גם תצהירן של אחיותיה (ראה לעיל) של לורד בו נכתב:
"מאז ומעולם התרשמנו שיש לה [ללורד] צורך חזק לשלוט באנשים, בחייהם, בגופם, במנהגיהם ובלבם. זאת עשתה לפי ראות עינינו מתוך כוונה לרמוס את אישיותם/גבריותם/רצונותיהם ומחיקת אישיותם לחלוטין" (מתוך תצהיר שהוגש  ע"י ו' ו-ש' במסגרת ההליך המשפטי ביום 12.5.09, ס' 3).
לפי אחיותיה של לורד, "אנו מכירות בכך שנגהה לורד ניצלה בציניות סיבות שונות בגינן הגיעו אנשים לבקש את עזרתה (משברים שונים בחיים, חולשות זמניות, נטייה להתמכרויות וכו') ופעלה להשגת שליטה מנטלית עליהם" (שם, ס' 4).
"נגהה לורד אינה מוכנה לקבל חוסר צייתנות, וכחנות ודעה חופשית ומגיבה על כך בתוקפנות, בנקמנות, בענישה, בהפחדות ולעיתים גם באלימות [...] אנו מעידות כי נחשפנו כקטינות להתעללות שיטתית ומגמתית ולהזנחה פושעת מצדה של אחותנו הבכירה נגהה לורד, אשר כפתה עלינו צומות או מים או מיצים ומשמעות מזון הרסניות, כל זאת בניגוד לרצוננו [...] בהזדמנויות שונות היא החרימה כספים שלנו [...] כשהיא מנכסת אותם לעצמה ומותירה אותנו חסרות פרוטה למחייתנו (שם, ס' 5, 7, 9).
האחיות מעידות כי "אנו מאמינות כי נגהה לורד פועלת בשיטות של רמייה, נוכלות וצביעות, שמה שמנחה אותה זה השקר, הצורך בשליטה בחיי אדם והכסף!" (שם, ס' 10).

בחוות דעתו של ד"ר זהר צויין כי בין עקרונות הקבוצה נדרשת "הכרה בנגהה כ"גורו" וכאלוהים בגוף וציות מוחלט לדרכה ולהנחיותיה. זאת גם ולמרות התנגדויות לוגיות שעולות ע"י התלמידים עצמם או מי מבני משפחותיהם. יש לאהוב את ה"גורו" – נגהה לורד – יותר מאשר את ההורים, הילדים ובני הזוג" (שם, ס' 14).

מסמך נוסף שהוגש כמוצג לבית הדין הרבני עוסק ב"חובות ומישמעת" (מסמך שהוגש במסגרת ההליך המשפטי).
המסמך מפרט את ההתחייבויות שלוקחים עליהם תלמידיה של לורד.
חברי הקבוצה מצהירים בפני לורד על התחייבויותיהם מולה, הנוגעות לכמעט כל אספקט בחייהם: תפריט, חוקנים שגרתיים, משטר מדיטטיבי, ספורט, קיום או אי קיום יחסי מין ומשקל יעד.

בחוות הדעת של ד"ר זהר צויין כי:
"החברות בקבוצה זו, המחייבת תלות ברמה הגבוהה ביותר, מלמדת בעיקר על החלפת תלות בגורם אחד (האוכל) לתלות בגורם אחר (הכת) [...] היא מורה להם [חברי הקבוצה] באופן תדיר לנקות עצמם באמצעות חוקנים, צומות של מיצים לאורך זמן ממושך והוראות אחרות שאין להן בסיס רפואי, אלא טכניקה באמצעותה מגדילה לורד את אחיזתה בחברי הקבוצה" (מתוך חוות דעתו של ד"ר זהר שהוגשה במסגרת ההליך המשפטי, ס' 19).

לפי ד"ר זהר, לורד מטיפה "לשחרור מהתקשרויות ומחשבות "חולות" בדרך אל החופש והריפוי המוחלט. התקשרויות חולות נחשבות התקשרויות עם הורים, אהבה וזוגיות, כסף, מין ומיניות, קריירה ואף הורות [...] התקשרות (כל התקשרות) לא משתלמת ולא נחוצה כי היא קושרת ומגבילה, חוץ מההתקשרות עם לורד עצמה" (שם, ס' 14).
על מנת לדחות ביקורת חיצונית, לורד מטיפה לתלמידיה שכלל האוכלוסייה הם אנשים "רדומים" משועבדים לפחד הפועלים ב"תדר נמוך". על מנת לשלוט בתלמידיה, "לורד מחדירה במאמיניה פחד עמוק מפני קץ העולם". (שם, ס' 14). אמצעי נוסף להשגת שליטה בחברי הקבוצה הוא האופן בו לורד מציגה עצמה כ"בעלת יכולות תקשור וחשיפה טלפתיות ולכן הנוכחות במחיצתה יוצרת אשליה של שקיפות ומעוררת פחד". המשתתפים נדרשים "שלא לחלוק עם איש את הנעשה בסדנאות" (שם, ס' 15).

מסמך נוסף שהוגש כמוצג לבית הדין הרבני במסגרת אותו הליך הוא מכתב ששלחה חברה (ראה לעיל) בקבוצה לחברי "הרמוניה" בארץ, בעת ששהתה בחווה של לורד. היא כותבת:
"השבוע היו לי כמה ימים קשים מאד. בוקר אחד, דווקא כשאני התחלתי להרגיש נינוחה, שאני בסדר, היא נכנסה הביתה במצב רוח כזה שנראה כאילו אני עומדת לחטוף. היא הראתה לי כמה דברים בחוץ בחצר ואז היא לקחה את הכלים של החיות לשטוף אותם וקלטה שנמצאת שם כפית שלה שהיא משתמשת בה. את הכפית הזאת אני הוצאתי [...] מבחינת נגהה דבר כזה, הוא חמור מאד [...] מסיפור הכפית נפתח דיון של שעתיים וחצי בערך וכל מה שאמרתי כדי להסביר למה התנהגתי כמו שהתנהגתי נשמע לי באותו רגע כחסר היגיון ודי מטופש וככה אגב גם נראיתי [...] נגהה נכנסה בי כל כך, זה הרגיש כאילו משאית נכנסה בי".
"אני חייבת להגיד לכם שאמנם היו לי כמה ימים קשים עם נגהה שאני הרגשתי שהיא לא מפסיקה להיכנס בי, שהיא לא מפסיקה לרדת עליי אבל אני הבנתי שמה שהיא עושה למעשה זה לשחרר אותי. ככל שהיא יורדת עליי יותר אני מבינה עד כמה היא אוהבת אותי. היא מלאך [...] היא בעצם הכלי של אלוהים, היא לא מביאה את האישיות שלה, היא מביאה את דברי האלוהים [...] אין מה לעשות בשביל להיות קרוב לאלוהים צריך להיות נקי".
"אני ביום השנים עשר למיצים ואני מרגישה מצוין. אתמול נגהה אמרה לי שעד היום אני אכלתי  לפחות בשביל 30 שנה ועכשיו אני אוכל לשכוח מאוכל להרבה זמן. אני עדיין לא יודעת כמה זמן אעשה מיצים, כמה זמן אני אצטרך בשביל להתנקות מהזבל – מצואה ישנה ומתולעים".

בחוות דעתו לבית הדין הרבני, הדגיש ד"ר זהר את מידת מעורבותה של לורד בחיי חברי הקבוצה.
"כיום חלק ניכר מתלמידיה גרושים או בתהליכי פרידה. נגהה מעורבת בכל פרט ופרט בחייהם, משנה את שמותיהם, מתנדבת לבצע תיקשורים זוגיים ומנחה אותם כיצד להתנהל בהליכי גירושין [...] במצבי קונפליקט משפחתיים נגהה לורד נוקטת לא פעם בענישה קיצונית הכוללת גירוש ונידוי התלמיד הסורר מהכת. מנגנון יעיל ומוכח אשר מחזיר במרבית המקרים את התלמיד אליה מנוטרל מהתנגדויות, צייתן ומפוחד יותר מתמיד" (מתוך חוות דעתו של ד"ר זהר שהוגשה במסגרת ההליך המשפטי, ס' 16).

ד"ר זהר התייחס בחוות דעתו לבית הדין הרבני לאופן בו לורד שולטת בחברי הקבוצה באמצעות הטענה שהיא מחזיקה ביכולות טלפתיות.
 "היא טוענת בפני מאמיניה שהיא יודעת מה הם חושבים, מרגישים, עושים, וכיצד הם מתנהגים [...] התנהגות חסידיה מושפעת מאד מטיעון זה" (שם, ס' 21). לראיה, בקובץ שכותרתו "עצמאות משמעה חירות וחירות משמעה עצמאות" – מוסרת אחת מחברות הקבוצה לנגהה דיווח חושפני ומקיף אודות חייה הפרטיים. בין היתר, מדווחת החברה כי בקטגוריית "הבריאות השכלית – נפש טהורה, נקייה מתאווה": "לא, מזון מזון וכסף". בקטגוריה "ויתור על התקשרויות" מדווחת החברה "עדיין לא: [שמה של בתה], משמעת אוכל, דוקטוראט וכו'". בקטגוריה "לחיות את החיים במשמעת" מדווחת החברה "מזון: ללא בשר". לבסוף, בקטגוריה "לשרת ולתמוך במורה ובמשפחה הרוחנית" מדווחת החברה: "כן, מאד" (מתוך מסמך שהוגש כמוצג במסגרת ההליך המשפטי).

בסיכום חוות הדעת נכתב כך:
 "החברות בכת איננה חברות תמימה על בסיס של פעילות רוחנית והתנסות בטכניקות מדיטטיביות, יוגה וכיו"ב, אלא פעילות המלמדת על תלות מסוכנת של החברים המשתייכים לקבוצה זו, מאבדים את אישיותם בתהליך ממושך של מיינד קונטרול והמרת דעת, תלויים לחלוטין באידאולוגיה של מנהיגת הכת והחלטותיה, כולל החלטות הקשורות לחייהם האישיים, בני זוגם, הוריהם וילדיהם" (שם, בס' 24) .
ד"ר זהר המליץ בחוות דעתו "להרחיק את הילדה בת החמש מכל פעילות בכת, מכל השפעה, חשיפה לתכני הכת ובעיקר הרחקה מוחלטת מסביבתה של נגהה לורד".

 

סיכום

בעקבות העדויות והמסמכים הנ"ל החליט בית הדין להתנות את המשמורת המשותפת על הקטינה בכך שהאם תנתק כל מגע עם נגהה לורד, תוך התחייבות שבתה לא תיחשף אליה ואל קבוצת "הרמוניה".

יוער כי ההליכים בבית הדין הרבני התנהלו בשנת 2009 אולם המרכז לנפגעי כתות נמצא בקשר עם אנשים נוספים שאינם קשורים זה לזה שבני משפחותיהם עודם נמצאים בקבוצה, ומדיווחים שמקבל המרכז עולה שגם כיום מאפייני הקבוצה לא השתנו והמידע שעולה מהמסמכים שהוגשו לבית הדין הרבני עדיין מתארים את המצב בקבוצה.

 


 
 

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות (חל"צ)'
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
טל:  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל -
sos.katot@barak.net.il
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים