עברית  |  English  |  
ארכיון-לקריאת ניוזלטרים  |  הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




מידע כללי - אילנה שיר פרישווסר
   
דף הבית >> מידע >> רשימת קבוצות >> אילנה שיר פרישווסר >> מידע כללי - אילנה שיר פרישווסר


כשנתקלים לראשונה באילנה שיר ובקבוצתה ניתן לחשוב שמדובר במטפלת המיטיבה עם מטופליה. אך כשנחשפים לעדויות של מטופלים לשעבר מצטיירת מערכת יחסים פוגענית בין גורו לבין מאמינים, ומתבהרים המאפיינים הכתתיים של הקבוצה.
סביב אילנה שיר התקבצו כמה עשרות בודדות אנשים שחיים על-פי אורח חיים קפדני המוכתב על-ידה, במטרה לקבל ממנה טיפול שיביא מזור לכל בעיותיהם. מבחינתם היא גלגול חיים של ישו, כלומר בת האלוהים, ובעיניהם היא אחראית לכל דבר: מקביעת מקום העבודה (לרוב למשל חברות הקבוצה רשאיות לעבוד בעבודות ניקיון בלבד), ועד לשאלת הזוגיות (על רובן נאסר לפתח יחסים זוגיים).
בדומה למנהיגי כתות אחרים היא מטיפה ל"אמת אחת" – שלה כמובן – ומבטלת כל דרך וסמכות רוחנית אחרת. לטענתה היא בעלת ידע בלעדי, ומאמיניה "זכו" להצטרף לקבוצה ולקבל את המסרים שעוברים דרכה מגלגולים קודמים.האידיאולוגיה שלה נשענת על ערבוב מקרי של רעיונות קבליים-מיסטיים עם האמונה בגלגול נשמות.                        
על-פי העדויות שהתקבלו במרכז אילנה שיר שולטת באופן מוחלט בחייהם האישיים של חברי הקבוצה אותה היא מנהיגה. היא זורעת בהם פחדים, מונעת קשרים אישיים בין החברים, מעודדת הלשנות הדדיות, ומפעילה מערכת של ענישה ונידוי כלפי מי שמערער על דרכה או מעביר עליה ביקורת. רוב החברים בקבוצה התרחקו ממשפחותיהם המודאגות ומחברי העבר, ואף נאסר עליהם להיות בקשר עם חברים שעזבו את הקבוצה. החלשה זו של ה"עצמי" ושל הסולידריות בין חברי הקבוצה, מהווה בסיס לשליטה מופרזת של המנהיגה במאמיניה, ובכך מאפשרת את ניצולם ושיעבודם של החברים.
הקשר האינטנסיבי בין הגורו לחברים נבנה בהדרגה. ההתחלה היא תמימה. אילנה שיר מציגה עצמה כמטפלת אנרגטית, מומחית בתזונה, מאבחנת באמצעות רפלקסולוגיה, ומטפלת בטיפות  ובשמנים הומיאופתיים. בדומה לכתות אחרות הסכנה שביחסי הכוחות בין המנהיג לחברים הולכת ומתבררת בהדרגה. בתחילת הקשר נדמה למטופלים כי הקשר הוא תקין ומועיל. הם מאמינים שאילנה שיר תושיע אותם, כי היא צינור הכוח המקשר בינם לבין האל, דרכו מגיעים אליה מסרים וכוחות מיוחדים שבכוחם לעזור לפונים.
רק לאחר שמתבססים יחסי האמון הראשוניים, מתארכים המפגשים ומתרבים. ממפגש שבועי אחד, עוברים לשניים ואף לשלושה מפגשים שבועיים. הפגישות גולשות לשעות הקטנות של הלילה, ובמהלכן נדרשים המאמינים לא לאכול, לא לשתות ואף לא לצאת לשירותים. בין המפגשים נדרשים המטופלים לקיים עם אילנה שיר גם שיחות טלפון שמוגדרות כטיפול אנרגטי.
גם היחס הטיפולי החיובי הולך ומשתנה. אם מישהו מהמטופלים מנסה להביע  קושי או ספק, אם המנהיגה לא מרוצה מהבעת הפנים של מי מהם – היא תגיב בכעס רב. תגובה לא נכונה או תנועה שאיננה במקומה, מתפרשות כזלזול בה ובדבריה, ונחשבות כעבירה חמורה. כדי לחנך חבר שנתפס על-ידה כסורר נוקטת אילנה שיר באמצעי הענשה, העלבה והשפלה. העונשים כוללים נידוי מהקבוצה, הפסקת השיחות איתה, ותעניות דיבור למשך שבועות ואף חודשים.
בשלב מתקדם של יחסי תלות, מרחף באופן תמידי מעל ראשי המאמינים האיום של המנהיגה למנוע את יכולותיה הרוחניות והטיפוליות מהמאמין (ובלשונה: היא "תפסיק לתת את עצמה"). זהו איום כבד שפועל את פעולתו ומשפיע על הגברת הצייתנות והקונפורמיות של החברים.
דרך נוספת בה נוקטים מנהיגי קבוצות כדי להחליש את המאמינים ולהגביר את השליטה בהם, היא זריעת רגשות אשמה. מי שמאמין באופן עמוק כי הוא-הוא מקור הרע – יקבל בקלות את מרותו הרוחנית של המנהיג.
כדי לנטוע במאמיניה תחושות אשמה נוקטת אילנה שיר בטקטיקות רבות ומוכרות, כגון: העברת מסרים רוחניים שהגיעו לכאורה מאלוהים, שימוש בפסוקים מאיימים, ניצול לרעה של וידויים של חברים, ניצול האמונה בגלגול נשמות ותמרון החברים להאמין כי בגלגול הקודם חטאו חטא איום ונורא. החטא הקדמון מצריך הן טיהור וכפרה מתמשכים, והן טיפול ארוך ויקר, רק אצלה כמובן. המשך הטיפול מובטח על-ידי איום מפורש ומתמיד שאם מטופל יעז להפסיק את הטיפול שהיא מעניקה לו, הוא יסבול מ"מכות שמיים" וממחלות סופניות.
 
בדומה לכתות אחרות גם הקבוצה של אילנה שיר מונעת מדחף מיסיונרי להרחיב את קהל המאמינים. כך מתעצם כוחה של המנהיגה ומתרחבים רווחיה הכספיים (בעבור כל מפגש וכל שיחת טלפון איתה גובה אילנה שיר כמה מאות שקלים. גם בקבוקי טיפות ושמנים הומאופטיים נמכרים במאות שקלים). המטופלים החדשים מגוייסים באמצעות סדנאות שנערכות לקהל הרחב.
 
הניתוק מהמשפחות ומן העולם וביסוס דפוס החשיבה של "אנחנו" (חברי הקבוצה, אנשי ה"אור") מול "הם"  (מי שאינו חבר בקבוצה, אנשי ה"חושך"), אופייניים לקבוצות קיצוניות ומבודדות. התפיסה הקבועה של המאמינים את עצמם כמעורערים רגשית וכתלויים לחלוטין בהדרכתה הצמודה של המנהיגה – כל אלה מחזקים ומקבעים את השליטה של אילנה שיר במטופליה. למעשה, מערכת היחסים בין המנהיגה לחברי הקבוצה מייצרת מעגל אימה מתמשך. מהעדויות עולה כי אצל המטופלים מתפתח פחד קיומי עמוק, והם חווים דיכאונות ממושכים, חרדות ומחשבות אובדניות.
כך הצורך ב"טיפול" המתמשך של אילנה שיר רק הולך וגובר, והתהליך והשפעתו חוזרים על עצמם ומתעצמים.
+ שלח משוב

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות (חל"צ)'
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
טל:  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל -
sos.katot@barak.net.il
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים